Co wybrać: płatki owsiane czy orkiszowe?

Co wybrać: płatki owsiane czy orkiszowe?

7 lipca, 2021 0 przez admin

Co wybrać: płatki owsiane czy orkiszowe?

O naturalnych produktach spożywczych konsumenci przeważnie wypowiadają się w samych superlatywach. Żywność nieprzetworzona, przygotowywana w domowym zaciszu, to nie tylko gwarancja zdrowia, ale również dobrego samopoczucia, a nie bez znaczenia jest także to, że trudno o lepsze źródło energii. Oczywiście, nie oznacza to, że wszystkie produkty, bez których nie wyobrażamy sobie wartościowej diety, są tak samo wartościowe. Co więcej, ciągle jeszcze możemy przekonać się o tym, że to, co uważamy za zdrowe, w rzeczywistości pozostawia wiele do życzenia. Jak na tym tle sprawdzają się płatki orkiszowe i owsiane? Czy ich popularność jest uzasadniona i które z nich w szczególny sposób zasługują na to, aby włączyć je do codziennej diety?

Orkisz i płatki orkiszowe bez tajemnic

Orkisz to jedna z dawnych odmian pszenicy popularna już w czasach starożytnych i w średniowieczu. Z czasem odmiana ta zaczęło tracić na znaczenie wyparta przez pszenicę współczesną charakteryzującą się większą wydajnością, dziś jednak mówi się już otwarcie o tym, że orkisz wraca do łask. Promuje się go jako zboże naturalne, wolne od różnego rodzaju modyfikacji, zwraca się uwagę na to, że nie wymaga nawożenia, a przede wszystkim – że może okazać się zdrowsze niż współczesne odmiany zbóż.

Słowa pochwały pod adresem orkiszu wydają się zresztą mieć uzasadnienie. Gdy zestawia się go z pszenicą zwyczajną nie można nie zauważyć tego, że właśnie orkisz ma nie tylko lepszy skład, ale również posiada znacznie więcej składników cennych dla naszego organizmu. Orkisz ma w swoim składzie selen, witaminy A oraz E, niacynę i błonnik. Często zwraca się też uwagę na to, że choć orkisz nie jest wolny od błonnika, jest on łagodniejszy dla przewodu pokarmowego tych osób, które gorzej znoszą kontakt z tym składnikiem.

Znalezienie produktów orkiszowych nie jest trudne. Najczęściej wspomina się o płatkach, możemy jednak liczyć także na pieczywo wykonane z mąki orkiszowej, kasze, musli, orkiszowe makarony i ciasteczka, chrupki, a nawet na kawę. Osoby spożywające je regularni podkreślają, że poprawia się im trawienie, lekarze zwracają zaś uwagę na to, że można liczyć także na obniżenie poziomu cholesterolu we krwi, a także na uregulowanie tego, w jaki sposób organizm reaguje na cukier. Płatki orkiszowe można podzielić na kilka grup, najwięcej wartości odżywczych mają przy tym te, które określa się mianem zwykłych albo górskich ze względu na to, że nie są one przetworzone. Niestety, pewnym minusem może być to, że wymagają gotowania, nie można więc przygotować ich błyskawicznie.

Płatki owsiane i ich specyfika

W przeciwieństwie do płatków orkiszowych, płatki owsiane przygotowuje się z oczyszczonych, a następnie zgniecionych ziaren owsa zwyczajnego. Charakteryzuje je różny stopień rozdrobnienia, najgrubsze określa się więc mianem płatków zwykłych, średnio rozdrobnione mają miano górskich natomiast płatki najdrobniejsze są opisywane jako błyskawiczne. Tak samo, jak ma to miejsce w przypadku płatków z orkiszu, to właśnie ich zwykły i górki odpowiednik jest uznawany za szczególnie wartościowy.

Porównując właściwości płatków owsianych i orkiszowych należy zauważyć, że nie różnią się one znacząco. Regularnie sięgając po płatki owsiane mamy prawo spodziewać się lepszej pracy jelit, a także obniżenia poziomu cukru i cholesterolu w naszej krwi. Nie bez znaczenia wydaje się również to, że płatki owsiane mają działanie przeciwstarzeniowe. Posiadają w swoim składzie antyoksydanty, a te znakomicie radzą sobie z wolnymi rodnikami.

Warte podkreślenia jest także to, że owies, w przeciwieństwie do orkiszu, nie zawiera glutenu w swoim składzie, nie ma więc żadnych podstaw do tego, aby po płatki owsiane nie sięgać nawet w kontekście pacjentów zmagających się z problemem celiakii. Bywa jednak i tak, że dochodzi do zanieczyszczenia płatków glutenem już na etapie obróbki, warto więc kupować produkty tylko ze sprawdzonych źródeł upewniając się wcześniej, że posiadają one oznaczenia informujące o braku glutenu.

Jaki rodzaj płatków wybrać?

Pytanie o to, czy lepiej jest sięgać po płatki owsiane, czy też może po orkiszowe, nie należy do prostych. Każde z nich mają swoje zalety, ich regularne spożywanie ma jednak także swoje minusy. Płatki orkiszowe charakteryzuje niewielka zawartość kalorii i tłuszczów, należy jednak liczyć się z tym, że mają w swoim składzie więcej węglowodanów niż płatki owsiane. Te drugie są jednak bardziej kaloryczne, choć jednocześnie mają więcej białka, co może być informacją wyjątkowo ważną z perspektywy wegetarian i wegan.

Oba rodzaje płatków można spożywać na wiele sposobów, jeśli więc naszą przeszkodą nie jest nietolerancja glutenu, najlepszym pomysłem wydaje się naprzemienne stosowanie produktów z pierwszej oraz z drugiej grupy. Zdrową dietą jest przede wszystkim ta, która jest urozmaicona, naszemu organizmowi z pewnością nie powinno więc zaszkodzić to, że sięgamy po więcej niż jeden rodzaj płatków. Co więcej, może się okazać, że takie podejście przyniesie szereg korzyści. Pamiętajmy przy tym, że płatki nie są jedynym sposobem na wprowadzenie do organizmu owsa i orkiszu, nie mniej wartościowe mogą więc okazać się kasze i pełnoziarniste makarony.